Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Brouwerij Het Nest klaar voor de toekomstige uitdagingen

Het Nest

De Belgische brouwers hebben al betere tijden gekend. Dat werd de laatste maanden duidelijk in verschillende persartikels of erger, door de stopzetting van enkele brouwerijen.

De hoge grondstofprijzen, een exportmarkt die slabakt en een verandering van het consumptiegedrag liggen aan de basis van deze situatie.

 

Ook Brouwerij Het Nest uit Oud-Turnhout, sinds jaar en dag een gevestigde waarde in het Belgische bierlandschap, is hier niet immuun voor. Het start een vernieuwde strategie met een noodzakelijke herstructurering.  

 

Sinds de coronaperiode zijn het uitdagende jaren geweest voor de Belgische biersector. Verhoogde energie- en grondstofprijzen lagen aan de basis van de hogere productiekosten. Daarnaast betekenden de coronajaren ook een impactvolle daling van de handel met het buitenland. Bij de heropstart bleef maar een beperkt deel van deze opgebouwde export over. Een klap die elke brouwerij moest opvangen. Voor sommigen betekende dit reeds de doodsteek. Anderen houden tot vandaag hun hoofd boven water. Om zich te wapenen voor de toekomst, start Brouwerij Het Nest met onmiddellijke ingang hun noodzakelijke herstructurering.

 

Efficiëntie in productie

 

Het Nest is een enorm veelzijdige brouwerij. Dankzij 2 verschillende brouw- en afvulinstallaties kunnen zij van 1.000 tot 12.000 liter tegelijk brouwen. Dit brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee qua organisatie en flexibiliteit. In het huidige klimaat drong een nieuwe oefening in efficiëntie zich op.

Deze bracht als conclusie dat dezelfde hoge kwaliteit & service kan gehaald worden met enkele rationaliseringen aan de kostenzijde. Een strikter aankoopbeleid, een verkleining van het gamma aan bieren en de afvloeiing van enkele medewerkers blijken essentiële ingrepen om de brouwerij voor de komende jaren te wapenen. Om Het Nest voldoende performant te krijgen voor de korte en middellange termijn, worden deze veranderingen dan ook per direct uitgevoerd.

 

Bewuste consument

 

Richting de biermarkt wordt de strategie aangepast naar één op maat van het huidige consumptiegedrag in de sector, gelinkt aan de specialiteiten en sterktes van de brouwerij. De klant consumeert vandaag bewuster. Hij maakt niet alleen keuzes naar prijs en ecologische voetafdruk, maar ook naar gezondheid en sociale verantwoordelijkheid.

Het Nest evolueert hier graag in mee. De ontwikkeling van laag alcoholische en 0.0 bieren wordt versneld. De salesorganisatie krijgt een update en richt zich nóg meer op de thuismarkt in België en Nederland. Hierdoor kan de brouwerij zich snel aanpassen, houdt het de productcirkel klein en blijft het een relevante rol spelen richting de bierliefhebber.

Wie deze veranderingen van nabij wilt meemaken, is elke laatste zaterdag van de maand welkom op de brouwerij tussen 13u en 18u. Je krijgt er doorlopend rondleidingen, de biershop is non-stop geopend en je kan in het proeflokaal de heerlijke bieren van Het Nest proeven. Een aanrader, niet enkel voor bierkenners.

Het Nest

Het Nest

Beyntel 17 , Oud-Turnhout, België

Het Nest

Deel dit artikel